כאשר נכנסים בשער הכניסה לגשר, עוברים ליד תחנת אוטובוס
"אגד" ההיסטורית שהייתה פעילה בין השנים 1931 – 1948. בתחילת שנות ה-30,
עם הקמת אגד, נפתח קו התחבורה חיפה – טבריה. אוטובוס "L3" היה היחיד שחצה את
מעבר הגבול בין ארץ ישראל לממלכת ירדן בזמנו ומאחר וקיבוץ גשר ישב על גדות הירדן
ובסמוך למעבר הגבול, הוצבה בגשר תחנת אוטובוס לקו זה. הנסיעה בקו בזמנו הייתה חווייתית
במיוחד מאחר ומסלול הנסיעה עבר לא רק בנופים משתנים, אלא כלל גם פגישה עם
תרנגולות, כלבים וכבשים שטיילו גם הם על הדרך.
עד למלחמת העצמאות, קו אוטובוס זה ורכבת העמק שימשו כדרכי התחבורה העיקריים באזור.
עד למלחמת העצמאות, קו אוטובוס זה ורכבת העמק שימשו כדרכי התחבורה העיקריים באזור.
אוטובוס בתחנה, 1946
אוטובוס בתחנה, היום
במהלך מלחמת העצמאות, פוצצו כוחותינו במכוון את שלושת הגשרים
ההיסטוריים בקיבוץ (הרומי, הטורקי והבריטי), כדי למנוע מכוחות האויב לעבור. בעקבות
שינויי הגבולות מתום המלחמה, גשר היום נמצאת בנקודת קבע שונה מזו של גשר הישנה,
וגם התחנה ושרידי האוטובוס המיתולוגיים נשארו בצד הירדני. עם חתימת הסכם השלום עם
ירדן, התאפשר להכשיר את השטח שמעבר לגדר המערכת עבור מטיילים ובמהלך העבודות
לפינוי המוקשים באזור, התגלתה התחנה, כשהיא חלודה ומפולחת מכדורים מימי המלחמה.
בשנים 1994-1995, ביוזמת אגד, הוצב בתחנה אוטובוס פורד ברוח אותם ימים,
ששוחזר במיוחד בסדנת אגד. בעבור מלאכת השחזור, היה צורך בשימוש בחלקים של שני
אוטובוסים ישנים ובבניה מחדש של חלקים רבים באוטובוס.
האוטובוס עצמו אומנם שוחזר אך עמוד התחנה החלוד שניצב בסמוך, הוא אותו
העמוד שניצב במקום מאז הקמת התחנה בשנת 1931. העמוד שרד את עשרות השנים ואת
האירועים הדרמטיים שהתחוללו במקום ועל כן, הודות לשחזור המדויק המבקרים בסביבת
התחנה יכולים לחוש את אופי הנסיעה ולראות עצמם כחלק מהנוסעים דאז.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה